שוויון הזדמנויות בחינוך - מיתוס או מציאות אפשרית?
מה לומדים?
הקורס בוחן מדוע קיים אי-שוויון בהישגים ההשכלתיים של תלמידים מרקעים חברתיים שונים ומדוע אי-השוויון לא מצטמצם למרות המאמצים לצמצמו. הקורס עוסק בשאלות כגון: כיצד ההורים והסביבה הקרובה מעצבים הזדמנויות השכלתיות ובכך תורמים לשימורו של אי-שוויון חברתי בתחום החינוך, מה קורה כאשר התלמידים נמצאים מחוץ לבית-הספר או כאשר הלמידה הופכת למקוונת, וכיצד מערכת החינוך מגיבה לשונות ברקע החברתי של התלמידים הלומדים בה ועד כמה היא יכולה לצמצם אי-שוויון זה.
הקורס מעניק מסגרת מושגית לדיון באי-שוויון, מציג תיאוריות מרכזיות מתחום הסוציולוגיה של החינוך לניתוח אי-שוויון ומלווה בממצאי מחקרים אמפיריים המנסים להסביר מנגנונים לשימור ולייצור אי-שוויון.
מה עושים?
לאורך הסמסטר הסטודנטיות/ים מעבירים בזוגות 6 מפגשי העשרה (בהיקף של 2 שעות שבועיות) לתלמידי בית ספר יסודי מהפריפריה החברתית. מטרת המפגשים היא לאפשר לנוער מכלל המגזרים בחברה לפתח תמונת עתיד הכוללת לימודים אקדמיים. המפגשים מועברים באופן חווייתי, וחושפים את בני הנוער למגוון תחומי הידע הנלמדים באוניברסיטה. בנוסף למפגשים בבית הספר, הסטודנטיות/ים מזמינים את התלמידים לביקור באוניברסיטה, הכולל סיור בקמפוס בהדרכת הסטודנטים.
הסטודנטיות/ים זוכים לקחת חלק בפיתוח חשיבה ביקורתית ויצירתית, טיפוח הסקרנות ועידוד המוטיבציה ללימודים בקרב בני הנוער.
לקראת היציאה לפעילות בבתי הספר מתקיים מפגש הכשרה ביום שישי בשבוע השני של הסמסטר בשעות הבוקר. בנוסף, מתקיימים במהלך הקורס 3 מפגשי הנחיה ושיתוף ידע בין חברי הקבוצה בנושא הדרכת בני הנוער וטיפוח סקרנותם.
המפגשים עם התלמידים נערכים פנים-אל-פנים או ב-Zoom בהתאם להנחיות בעת הפעילות.
דרישות הקורס:
הנוכחות בשיעורים, בהכשרה ובהנחית המפגשים במסגרות החינוכיות הינה חלק מחובות הקורס ומהווה תנאי לקבלת ציון.
מערכי השיעור ניתנים מראש, אך נדרשת מעורבות של הסטודנטים/ות בהתאמתם לקבוצות המשתנות ול'אני מאמין' של כל סטודנט.
הפעילות דורשת יכולת הדרכה ועל הסטודנטיות/ים להיות בעלי אוריינטציה חברתית ואהבה לבני נוער.
לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית יתקיימו מפגשי הכרות והתאמה.
מרכיבי הציון:
20% - נוכחות והשתתפות פעילה במפגשים האקדמיים
50% - הפעילות המעשית-חינוכית
30% - הגשת מטלה מסכמת
הפעילות המעשית דורשת יכולת עמידה מול קהל ועל הסטודנטים/יות להיות בעלי/ות אוריינטציה חברתית ואהבה לבני נוער.