שוויון הזדמנויות בחינוך - מיתוס או מציאות אפשרית?

פקולטה/ביה"ס: 
לא פעיל בשנה זו
נקודות זכות: 
4
משך הקורס: 
סמס' ב'
מספר קורס: 
1883-0701-01
מרצה : 
ד"ר עודד מקדוסי
מנחה: 
יונתן לויט
למי הקורס פתוח?: 
בית הספר לרפואה, רפואת שיניים, בית הספר להנדסה מכנית, בית הספר למדעי הפסיכולוגיה, בית הספר לעבודה סוציאלית, תכנית אופקים, התכנית ללימודי מגדר, התכנית הרב-תחומית במדעי הרוח, בית הספר לחינוך; הפקולטה למדעי החברה-חטיבת העשרה; הפקולטה למשפטים-חטיבת העשרה
נושא הקורס: 
אי-שיוויון
חינוך
סוג פעילות חברתית: 
הדרכה והנחייה
ארגונים חברתיים שותפים : 
בתי ספר בפריפריה החברתית
יום לימודים: 
ג'
שעות הקורס: 
16:00-18:00
ימי פעילות חברתית: 
ו'
שעות הפעילות החברתית: 
בשעות הבוקר
מיקום פעילות החברתית: 
תל-אביב
מרכז
פעילות מקוונת
תיאור הקורס: 

מה לומדים?

הקורס בוחן מדוע קיים אי-שוויון בהישגים ההשכלתיים של תלמידים מרקעים חברתיים שונים ומדוע אי-השוויון לא מצטמצם למרות המאמצים לצמצמו. הקורס עוסק בשאלות כגון: כיצד ההורים והסביבה הקרובה מעצבים הזדמנויות השכלתיות ובכך תורמים לשימורו של אי-שוויון חברתי בתחום החינוך, מה קורה כאשר התלמידים נמצאים מחוץ לבית-הספר או כאשר הלמידה הופכת למקוונת, וכיצד מערכת החינוך מגיבה לשונות ברקע החברתי של התלמידים הלומדים בה ועד כמה היא יכולה לצמצם אי-שוויון זה. 

הקורס מעניק מסגרת מושגית לדיון באי-שוויון, מציג תיאוריות מרכזיות מתחום הסוציולוגיה של החינוך לניתוח אי-שוויון ומלווה בממצאי מחקרים אמפיריים המנסים להסביר מנגנונים לשימור ולייצור אי-שוויון.

 

מה עושים?

לאורך הסמסטר הסטודנטיות/ים מעבירים בזוגות 6 מפגשי העשרה (בהיקף של 2 שעות שבועיות) לתלמידי בית ספר יסודי מהפריפריה החברתית. מטרת המפגשים היא לאפשר לנוער מכלל המגזרים בחברה לפתח תמונת עתיד הכוללת לימודים אקדמיים. המפגשים מועברים באופן חווייתי, וחושפים את בני הנוער למגוון תחומי הידע הנלמדים באוניברסיטה. בנוסף למפגשים בבית הספר, הסטודנטיות/ים מזמינים את התלמידים לביקור באוניברסיטה, הכולל סיור בקמפוס בהדרכת הסטודנטים

הסטודנטיות/ים זוכים לקחת חלק בפיתוח חשיבה ביקורתית ויצירתית, טיפוח הסקרנות ועידוד המוטיבציה ללימודים בקרב בני הנוער.

לקראת היציאה לפעילות בבתי הספר מתקיים מפגש הכשרה ביום שישי בשבוע השני של הסמסטר בשעות הבוקר. בנוסף, מתקיימים במהלך הקורס 3 מפגשי הנחיה ושיתוף ידע בין חברי הקבוצה בנושא הדרכת בני הנוער וטיפוח סקרנותם.

המפגשים עם התלמידים נערכים פנים-אל-פנים או ב-Zoom בהתאם להנחיות בעת הפעילות.

 

דרישות הקורס:

הנוכחות בשיעורים, בהכשרה ובהנחית המפגשים במסגרות החינוכיות הינה חלק מחובות הקורס ומהווה תנאי לקבלת ציון.

מערכי השיעור ניתנים מראש, אך נדרשת מעורבות של הסטודנטים/ות בהתאמתם לקבוצות המשתנות ול'אני מאמין' של כל סטודנט.

הפעילות דורשת יכולת הדרכה  ועל הסטודנטיות/ים להיות בעלי אוריינטציה חברתית ואהבה לבני נוער.

לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית יתקיימו מפגשי הכרות והתאמה.

 

מרכיבי הציון:

20% - נוכחות והשתתפות פעילה במפגשים האקדמיים

50% - הפעילות המעשית-חינוכית

30% - הגשת מטלה מסכמת

דרישות קדם: 

הפעילות המעשית דורשת יכולת עמידה מול קהל ועל הסטודנטים/יות להיות בעלי/ות אוריינטציה חברתית ואהבה לבני נוער.

סטטוס: 
הרשמה דרך הבידינג
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>