מה לומדים?
הקורס חושף את הסטודנטים לסוגיית אי-שוויון ההזדמנויות בחינוך בישראל, ולהסללה שראשיתה כבר בגני הילדים.
בחלק התיאורטי של הקורס מתקיימים מפגשים הכוללים הכשרה לקראת הפעילות המעשית ושיתוף חוויות ואתגרים בין חברי הקבוצה במהלכה.
חלק ממפגשי ההכשרה יתקיימו בימי ו'.
מה עושים?
לאורך הסמסטר הסטודנטיות/ים מעבירים בזוגות מפגשים שבועיים (בהיקף של 2 שעות שבועיות) במסגרת חינוכית קבועה, לבני נוער ותלמידי יסודי מהפריפריה החברתית. מטרת המפגשים היא לאפשר לבני הנוער לפתח תמונת עתיד הכוללת לימודים אקדמיים בכלל, ולימודי מדעי המחשב בפרט.
בסמסטר ב תשפ"ה התכנים שיועברו יעסקו בהשפעה הדרמטית של עולם המיחשוב על חיינו, כולל הסכנות והאתגרים הכרוכים בכך.
ננסה להקנות לתלמידים הבנה בסיסית על אופן פעולתן של טכנולוגיות כמו רשתות חברתיות, בינה מלאכותית, מנועי חיפוש ועוד. הבנה זו תועיל בפיתוח מיומנויות להתנהלות אחראית ובטוחה במדיה הדיגיטלית וכן לשימוש אפקטיבי בטכנולוגיות קיימות.
דוגמאות: איך משיגים מידע אמין? איך שומרים על פרטיות (privacy)? איך מזהים הונאה ברשת (phishing, fake news)? איך נכון להשתמש במודלי שפה גדולים (LLMs) ומה הסכנות והאתגרים הכרוכים בזה? מהן הטיות במנועי חיפוש או פורומים ואיך נזהה אותן? מהי בריונות רשת ואיך מתמודדים איתה? מהי פרצת אבטחה?
המפגשים מועברים באופן חווייתי, מכוונים לטפח את סקרנות התלמידים, לפתח חשיבה יצירתית, ולהגביר את המוטיבציה ללימודים. בנוסף למפגשים במסגרות החינוכיות, הסטודנטיות/ים מזמינים את התלמידים לאירוע שיא באוניברסיטה, הכולל סיור בקמפוס בהדרכת הסטודנטים.
הסטודנטיות/ים זוכים להתנסות בהעברת נושא בפני קבוצה ומבססים את הבנתם בנושאי הקורס.
דרישות הקורס:
הנוכחות בשיעורים, בהכשרה ובהנחית המפגשים במסגרות החינוכיות הינה חלק מחובות הקורס ומהווה תנאי לקבלת ציון.
חלק משמעותי מחובות הסטודנטים יהיה בניית מערכי שיעור חדשים והתאמתם לקבוצות המשתנות ול'אני מאמין' של כל סטודנט.
מהסטודנטים/ות נדרשת נכונות להשקעה משמעותית במפגשים עם בני הנוער, ולהתמודדות עם קשיים וסיטואציות לא מתוכננות.
לקראת פתיחת סמסטר ב' יתקיימו מפגשי הכרות והתאמה כתנאי לקבלה לקורס. מידע על מפגשים אלו יישלח על ידי מזכירות החוג במהלך סמסטר א'.
מרכיבי הציון:
10% - השתתפות פעילה במפגשים האקדמיים
40% - הפעילות המעשית - חינוכית
50% - מטלה מסכמת: תכנון מערך שיעור באחד הנושאים הרלוונטיים, העברתו לקבוצת התלמידים, והגשת דו"ח סיכום הכולל את המערך ואת המסקנות.
מבוא מורחב למדעי המחשב.