ד"ר חן אלון

ד"ר חן אלון

 

הפקולטה לאמנויות, החוג לתיאטרון

 

פרטי קשר: Chenya.chenya@gmail.com

 052-8313134​

 

תחומי מחקר: תיאטרון פוליטי, תיאטרון חברתי-קהילתי, תיאוריות ושיטות משחק.

 

מה חשוב לך לקדם?

כשחקן מקצועי, נדרשו לי שנים רבות של עבודה עם "לא-שחקנים" (Non-Actors) כדי להבין את המשפט שלעיל, להפנים שתיאטרון הוא יכולת אנושית, שכל אדם יכול וצריך להשתמש בה. אני מאמין שתיאטרון הוא כלי לשחרור אינדיבידואלי וקולקטיבי. ברור ששחקנים מקצועיים, מוכשרים ויצירתיים, הם חלק בלתי נפרד מהתיאטרון, אבל לא תמיד הם אלה שהכי זקוקים לו. אני מאמין שיש להחזיר את התיאטרון לאלה שעבורם התיאטרון הוא צורך מיידי לצורך פתרון בעיות ושחרור מצורות שונות של דיכוי.

התיאטרון החברתי, הקהילתי והאמנות האקטיבסטית (Artivism) מאפשרים לנו להפוך בעיה בלתי-נראית לנראית. עם זאת, ברוב המקרים, קשה לנו להודות שהבעיה שהצלחנו להפוך לנראית באמצעות התיאטרון היא חלק מתמונה גדולה יותר, ועל כן לא נוכל לפתור אותה באמצעות טכניקות תיאטרוניות או אמנותיות בלבד. לא ניתן להשלים בין כתלי התיאטרון תהליך שבעצם לא החל שם, מצב שהוא מעבר למרחב האמנותי-אסתטי. לכן יש להמשיך הלאה, בדרכים יצירתיות ומגוונות, עד להשגת פתרון. הדברים המעניינים ביותר קורים כאשר אנשים מוכנים לעזוב זמנית את המקומות והתפקידים שיועדו להם, להסיג גבול וליצור לעצמם מקומות ותפקידים אחרים. כך, למשל, כאשר אמנים מקצועיים, לעתים אקטיביסטים, יוצרים בשיתוף עם תושבים מקומיים (Non-Actors), מופעים תלויי מקום, עבודות מיצג ומיצב כמנוף לביקורת, לפעולה ולשינוי חברתי-פוליטי ספציפי.  

אמנות בכלל ותיאטרון בפרט, מאפשרים לדמיין באופן יצירתי שינוי חברתי לא רק מלמעלה, אלא גם מלמטה. תיאטרון קהילתי ואמנות אקטיביסטית מספקים פרספקטיבה אחרת על החברה, תוך עיבוד של קונפליקטים ויצירת בריתות חדשות. בלב התהליכים הללו ניצב/ת הבמאי/ת והמנחה הקהילתי/ת, היוצר/ת האקטיביסט/ית.

המסלול החדש לתיאטרון קהילתי, Artivism ושינוי חברתי, יכשיר מנחים/ות ובמאים/ות היוצרים/ות תיאטרון בתוך, עם ועבור קהילות שונות על מנת לחולל תהליכי העצמה ושינוי חברתי. ייחודה של התוכנית הוא בשימת דגש על פיתוח קשר רב-מערכתי בין אקדמיה לקהילה, באמצעות לימוד פרקטי ותיאורטי של התיאטרון ככלי חינוכי, חברתי וטיפולי.

המסלול משלב בין לימוד ויישום טכניקות תיאטרוניות חיוניות, כמקובל כיום בתוכניות מקבילות בעולם כגון Applied Theatre ו-Community-Based Theatre, לבין התמקדות בתחום המופע (Performance).

כמו כן המסלול מעודד ומקדם מחקר תיאטרוני, חברתי וחינוכי, אשר רותם כלי מחקר מתחום מדעי החברה, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה חברתית, חינוך ולימודי תרבות.

בשנה הראשונה ילמדו הסטודנטים/יות מושגי יסוד בתיאטרון קהילתי ובאמנות אקטיביסטית, ויתנסו כמשתתפים/ות בפרויקט בקהילה. בשנה השנייה יושם דגש על משחק והדרכת "לא-שחקנים", תוך התמקדות בקבוצה כקהילה. השנה השלישית תוקדש ללימודי בימוי, עיצוב במה ותאורה, והסטודנטים/יות יתנסו בתהליך יצירתי בקהילה כמשתתפים מובילים.

למידה והתנסות תוך מחויבות והישגים יאפשרו מעבר לתואר שני. על בסיס קורסים מתקדמים בשנה הרביעית והחמישית, יעבדו הסטודנטים/יות על יצירות והפקות משלהם בתוך ובשיתוף הקהילה, ינחו ויביימו יצירה קהילתית עצמית של קבוצת "לא-שחקנים" מקומיים. הסטודנטים/ות יזכו בליווי ובחונכות, ויחוו את המפגש בין תיאטרון ו-ARTIVIS לבין קהילות שונות.

אני מאמין כי המהלך התיאטרוני מגיע לשלמותו ומיצויו כאשר האמן/ית, השחקן/ית הופך/ת לאקטיביסט/ית; כאשר הוא/היא משתמשים ביכולתם להשפיע על החברה ולשנות אותה. על מנת להצטרף לעשייה זאת אני מזמין אתכם לקחת חלק במסלול החדש. 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>