חדשנות חברתית-פיננסית-עסקית

פקולטה/ביה"ס: 
לא פעיל בשנה זו
נקודות זכות: 
4
משך הקורס: 
סמס' ב'
מספר קורס: 
1221-4567
מרצה : 
ד"ר יפעת ראובני
מנחה: 
מר חן גולדשטיין
למי הקורס פתוח?: 
החל משנה ב' תואר ראשון בניהול וכן לסטודנטים שנה ב בחוגים לרפואה, משפטים, מדעי המוח, מדעי המחשב, פסיכולוגיה והנדסה
נושא הקורס: 
צדק חברתי וכלכלי
סוג פעילות חברתית: 
יזמות חברתית
פיתוח וחדשנות
התמחות והתנסות
ארגונים חברתיים שותפים : 
מכון אלכא למנהיגות וממשל בג'וינט ישראל, התנועה החברתית של 8200, האקדמיה לעיצוב - בצלאל
מיקום פעילות החברתית: 
קמפוס
תל-אביב
מרכז
תיאור הקורס: 

קורס זה נועד להציג מודלים ואלטרנטיבות להתערבות בתהליכים חברתיים מצד העולם העסקי, וכן לאפשר לסטודנטים להתנסות בשטח בסוגים שונים של ניהול ויצירת רווח על פי היגיון חברתי ומקיים. בקורס נציג את האתוס הניאו-ליברלי שביסודה של הכלכלה החדשה, על תרבויות העבודה והניהול הנובעות ממנו, ונקיים השוואה בינו לבין אידיאלים כלכליים חברתיים אחרים. בהקשר זה תועלה שאלת האפשרות להיווצרותן של אלטרנטיבות, בעיקר על רקע משברי השנים האחרונות. 

אחת האלטרנטיבות, שתיבחן מקרוב, היא היזמות החברתית-עסקית שקיבלה בולטות בשנים האחרונות מול גישת האחריות התאגידית (CSR). מדובר במיזמים חברתיים המשלבים בין מטרות חברתיות לבין אסטרטגיה עסקית, פיננסית וטכנולוגית, באופן שיכול להוות הבסיס לחדשנות בעתיד וגשר אפשרי בין העולם העסקי והחברתי. דגש מיוחד יינתן בקורס זה לאלטרנטיבה זו והסטודנטים יידרשו לבחון את יישומה בפועל. בנוסף יושם דגש על שאלת גיוס ההון לקידום מיזמים אלטרנטיביים ועל מודלים פיננסיים-חברתיים חדשניים.

 

מבנה הקורס:

חלק תיאורטי: מטרת החלק התיאורטי להציג תיאוריות, מודלים, פלטפורמות וכלים חדשניים להתערבות עסקית בתהליכים חברתיים או לשם הצגת פתרונות לאתגרים חברתיים ולהכיר את החסמים העומדים בפני התערבות כזו. בחלק זה ייקחו חלק מרצים אורחים, אנשי מקצוע ממגוון תחומים שיסייעו בהצגת המודלים שלהם להתערבות חדשנית בתהליכים חברתיים.

נסקור על בסיס קריאה נרחבת מודלים שונים להתערבות וגישות לגבי הממשק בין כלכלה וחברה, על הכלים עסקיים-ניהוליים שהם מזמנים והמשמעויות הפרקטיות – רגולציה וריכוזיות, שוק חופשי, אחריות תאגידית, יזמות חברתית, מימון חברתי והשקעות חברתיות. יועלו שאלות ביקורתיות האם יכולים מודלים של התערבות בסוגיות חברתיות על ידי מודלים עסקיים להיחשב כחלק אינטגרלי מאסטרטגיה עסקית או שמא זו אלטרנטיבה צדדית בעלת יכולת השפעה מועטה לגבי כשלי השוק? והאם בכוחם של מודלים אינטגרטיביים והיברידיים להביא לשינוי סדר היום החברתי בתחומי חקיקה, מימון והשקעות, הרחבת

שילובם של מגזרים שונים בכוח העבודה, תמורות חברתיות וסביבתיות, חיזוק התחרותיות, ומלחמה בשחיתות?

חלק מעשי: מטרת החלק היישומי של הקורס להביא את הסטודנטים להתנסות במודל של התערבות עסקים בתהליכים חברתיים, בדרך להיכרות מעמיקה יותר עם קשת האפשרויות והאלטרנטיבות למודל ניהול העסקים הקיים. הסטודנטים יתבקשו לקחת חלק במספר מיזמים חברתיים מתחומים שונים – בריאות הציבור, חינוך, טכנולוגיה, מודלים פיננסיים, סביבה, פיתוח קהילתי -  ויתבקשו להכין תכנית עבודה המשלבת בין שיקולים וכלים  עסקיים ליעדים ולמטרות חברתיים-סביבתיים. במסגרת עבודה זו ייפגשו הסטודנטים עם יזמי ומנהלי הפרויקט, עם לקוחות ומשקיעים, וילוו על ידי אנשי מקצוע מהתחום שיעזרו

להם בבניית התכניות אותן הם נדרשים להציג. תוך כדי קבלת הסבר על אסטרטגיה ופיתוח עסקי, מימון, שיווק, סביבת עבודה, ממשל תאגידי וכיו"ב. הסטודנטים יתבקשו לסקור את הצרכים בשדות ההתייחסות השונים (בריאות, חינוך, פיננסים, סביבה, תקשורת וצרכים מיוחדים), ולהציג אפשרויות לפתרון בפני היזמים. הפרויקטים שנבחרו יוצגו בפירוט לסטודנטים עם תחילת הקורס. חשוב לציין: חלק זה יתייחס הן לנוכחות בכיתה בתרגול הפרקטי והן לפגישות ודיונים בחוץ עם היזמים, המנטורים וקבוצות הלימוד, שיתואמו ואף ילוו בחלקם על ידי רכז הפרויקטים של הקורס.

התרגול ועבודה מעשית יכללו שעתיים בשבוע בכיתה ועד שעתיים של עבודת שטח.

 

דרישות הקורס:

נוכחות היא דרישה מרכזית. נדרשת השתתפות פעילה בחלקים התיאורטיים והמעשיים. למעלה מ-2 חיסורים יבוא לידי ביטוי בציון.

במהלך הסמסטר הראשון יתבקשו הסטודנטים להציג מאמר מחקרי גדול על אחד מהנושאים המוצגים בקורס (10%)

בסוף הקורס יידרשו הסטודנטים להגיש דו"ח סיכום (יומן) על תהליך הפרויקט אותו נתבקשו לבצע במקביל לתכנית האופרטיבית שתוצג ותוגש לאנשי הפרויקט עצמו (20% אחוזים מהציון).

כן יידרשו הסטודנטים להציג בפני קהל שיכלול את יזמי הפרויקט את התכנית האופרטיבית (70% מהציון). יש לציין כי בציון על התכנית האופרטיבית יילקחו בחשבון חוות דעת המנטורים וחברי הקבוצה של הסטודנט/ית על תהליך העבודה בכללותו (peer evaluation).

 

הערכה וציון:

נוכחות חובה (בכיתה, בפגישות ובדיונים)

סקירת ספרות ודו"ח תהליך: 30% (10% הצגת מאמר, 20% דוח תהליך)

פרויקט סיום: 70%

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>