רפואה בראייה חברתית
מה לומדים?
התנסות על-ידי למידה דרך שירות (service learning, לעיתים מופיע בספרות גם כcommunity learning). אסטרטגיית ההוראה והלמידה משלבת שירות ציבורי עם למידה אקדמית-חברתית (Campus Compact, 2003).
אין מדובר בהתנדבות, הכשרה קלינית או התמחות אלא חלק מתהליך ההכשרה המאפשר התנסות, התבוננות והתפתחות (Voss et al., 2015). ללמידה דרך שירות יתרונות רבים עבור הסטודנטים (Voss et al., 2015) כמו גם עבור הקהילה ולקשרי אקדמיה-חברה (Campus Compact, 2003).
צורת למידה זו מאפשרת התבוננות והבנה מעמיקה של תפקיד הרפואה בחברה ופיתוח אחריות ברמה האישית, הבין-אישית והחברתית.
באמצעות חשיפה ומעורבות במסגרות חברתיות עם אוכלוסיות שונות הסטודנטים מכירים את צורכי אוכלוסיות אלו, תורמים לקהילה ולפיתוח ההתבוננות על עצמם ועל תפקיד הרפואה בחברה, כחלק מחזון בית הספר לרפואה.
הקורס מורכב מהתנסות בארגונים חברתיים, הרצאות בנושאי חברה, רפואה ובריאות, ומפגשים בקבוצות קטנות לעיבוד התכנים והתבוננות רפלקטיבית.
בסמסטר א' לומדים הסטודנטים תכנים כלליים הקשורים בגורמים חברתיים המשפיעים על בריאות, Social Determinants of Health ובסמסטר ב' מתמקדים באוכלוסיות מגוונות הנחשבות למוחלשות במערכת הבריאות.
מה עושים?
בקורס זה מתנסים הסטודנטים/ות בהטמעת האחריות והרגישות הנדרשת בתפקידם כרופאים בסוגיות חברתיות שונות -
הן עם מטופלים והן בתוך החברה, באמצעות חשיפה לדילמות אתיות ודרכי ההתמודדות איתם, שיפור ההבנה של צרכים של מטופלים מאוכלוסיות מגוונות, לשיפה לעבודת צוות ופיתוח יכולת לשיתופי פעולה והיכרות עם ארגונים חברתיים ותפקידם בקידום הבריאות והרווחה.
הסטודנטים נטמעים בארגונים מגזר שלישי וציבורי המפעילים מיזמי רווחה ובריאות למשך שעתיים שבועיות במשך שנה ובכך מתנסים קדם-קלינית בפרויקט מעשי המהווה חלק מרכזי בקורס ומכוון להשפעה חברתית מיטיבה.
הפרויקט נעשה בשיתוף פעולה הדוק עם ארגונים ללא מטרות רווח הפועלים לטובת הציבור.
ההתמודדות עם אתגרים מהעולם האמיתי, מאפשרת להוסיף ללמידה התאורטית, התנסות משמעותית בתהליך הלמידה.
דרישות הקורס:
הנוכחות בשיעורים, במפגשי ההנחיה ובפעילות המעשית הם חלק מחובות הקורס ומהווים תנאי לקבלת ציון.
מרכיבי הציון:
20% - נוכחות והשתתפות בקבוצה
30% - השתתפות בהתנסות
10% - הערכה מעצבת
10% - בוחן סוף שנה
10% - פרזנטציה קבוצתית
20% - הערכה מסכמת