האתיקה של הביג דטה בעיר החכמה
מה לומדים?
כיצד בני האדם משפיעים על הטכנולוגיה ומעצבים אותה? מה ה"אחריות" הנדרשת בעיצוב טכנולוגיות אוטונומיות וחכמות? למי שייך המידע? מי הבעלים של תוצאות הניתוח ואילו שימושים מותר לעשות בהן?
הקורס מיועד לסטודנטים המעוניינים להכיר ולחקור את המורכבות של ניהול נתוני עתק, ולפתח את היכולת להעלות אפשרויות ודרכים להתמודדות עם אתגר שיוגדר לקורס, תוך התייחסות לשאלות הבסיס.
סטודנטים שישתתפו בקורס יפתחו את היכולת להבחין בקשרים בין התנהגויות אנושיות למערכות נתונים; לזהות את הצורך באינטגרציה, ברמת מודולריות או בצמצום ממדים; ולהפעיל שיקולים ביקורתיים נוספים, על בסיס הבנת יחסי גומלין ושרשראות אירועים אפשריות, בהחלטות תכנוניות בעיצוב מערכות.
הקורס מתאים לסטודנטים המעוניינים בפיתוח חשיבה ביקורתית, והבנת האחריות שבהחלטות טכניות-אופרטיביות לכאורה.
מה עושים?
החלק הפרקטי יעסוק בסוגיה חברתית, עליה יתבססו התרחישים ליישום, בדגש על שייכות, צעירים, מגדר, אזרחות ומחאה, בראייה מקומית וגלובלית (מרכז-פריפריה, בישראל ובתרבויות וכלכלות אחרות במערב ובמזרח).
הפרויקטים ישולבו בארגון הוביז בתחומים העוסקים בכלכלה מקומית מקיימת ויזמות לטובת הכלל.
הפרויקטים בקורס יתבססו על הבנת העקרונות בניתוח וניהול נתונים (1), ויתמקדו בניסיון לגבש קונספט אינטגרטיבי, לדוגמה, "מפת ידע", לנושא שייבחר (2), ולהטמיע אותו (3).
בעולם החלה הטמעה של נתונים כאוביקטים דיגיטליים (digital objects) העונים לעקרונות שיילמדו בקורס (FAIR), ובקיצור FDO.
בקורס זה נתחיל במהלך הקונספטואלי לקראת הטמעה של מושגים בסיסיים במדעי החברה, בדגש על שייכות, זהות, מגדר, מחאה ומאפיינים של צעירים וסטודנטים בישראל ובעולם, בעידן של קיטוב חברתי והאצה טכנולוגית שמעמיקה את הפערים. הגדרות שיוצעו יתבססו על תיאוריות ומודלים קיימים, ובחינתם מחדש בדרכים שונות.
דרישות הקורס:
הנוכחות בשיעורים, במפגשי ההנחיה ובפעילות המעשית הינה חלק מחובות הקורס ומהווה תנאי לקבלת ציון.
בנוסף להשתתפות בהרצאות, יש להקדיש לפרויקט המעשי כ- 30 שעות במהלך הסמסטר .
מרכיבי הציון:
10% - נוכחות והשתתפות פעילה בשיעור ובפעילות
40% - ציון אישי על הפרויקט הקבוצתי – על התרומה לאורך הסמסטר, ועל מצגות אמצע וסוף סמסטר
50% - עבודה אישית ומשימות לאורך הסמסטר