ערוצי ההשפעה החברתית

רב שיח ודיאלוג: ישנם קורסים שבהם המטרה החברתית תהיה יצירת דיאלוג בין קבוצות שונות באוכלוסייה, ליבון נושאי ליבה ויצירת היכרות הדדית. בקורסים אלה הפעילות החברתית תתמקד ביצירת דו שיח, גישור והבנה בין קבוצות שונות כמו לדוגמא חרדים וחילונים, יהודים וערבים וכו'. הקורס יכלול דיון על תרבות משותפת, עיצוב מחדש של ערכים כמו סובלנות, אמון וכבוד הדדי, וכן פעילות חברתית ביוזמת הסטודנטים ליצירת קרבה והבנה בין הקבוצות השונות.

 

כתיבה ומידע: הסטודנטים משמשים כמידענים בסוגיות מגוונות, לדוגמה סטודנטיות שהשתלבו בארגון נשים ריכזו מידע אודות תכניות הנותנות מענה לבעיה חברתית מסוימת בארץ ובעולם כתשתית להבנת מקומו של הארגון במענה לסוגיה. בפרויקטים אחרים סטודנטים איתרו מודלים מהעולם לטיפול בסוגיות מגוונות וערכו השוואה בינם כבסיס להבנת אופני הפעולה בהם הארגונים יכולים לנקוט.

 

הדרכה והנחייה: צעירים אנרגטיים וכריזמטיים שהם גם סטודנטים באוניברסיטת תל אביב הם נכס שלא יסולא בפז עבור ארגונים חברתיים הפועלים בשדה החינוכי ונעזרים בסטודנטים להעברת תכנים חינוכיים והעשרתיים לילדים ולבני נוער. הסטודנטים בפרויקטים מסוג זה עוברים תהליך הכשרה לעבודה עם ילדים ונוער ומשמשים עבורם גם כאוזן קשבת וכדוגמא ומודל לחיקוי. הסטודנטים מעשירים את עולמם של התלמידים ומנגישים את האקדמיה על ידי ארגון ביקורים בקמפוס האוניברסיטה.

 

תכנון ואסטרטגיה: הסטודנטים משתלבים בתהליך אבחון ארגוני שבו הם מנתחים צרכים ארגוניים ובעיות קהילתיות בהנחיית הצוות האקדמי-מקצועי של הפרויקט. בהמשך מתקיים תהליך תכנון שבו מעלים הסטודנטים פתרונות אפשריים לצרכים שעלו ופורטים אותם לתכנית עבודה אופרטיבית. הסטודנטים נעזרים במנטורים מקצועיים המלווים אותם בתהליך האבחון והייעוץ.

 

חונכות וליווי: הסטודנטים עובדים באופן פרטני עם ילד/מבוגר או קשיש ומעניקים תשומת לב אישית ודגם חיובי לחיקוי. הסטודנטים מסייעים לילדים לממש את הפוטנציאל הגלום בהם, לפתח הערכה עצמית חיובית ולשגשג. הם מסייעים למבוגרים להתמודד עם הרשויות או לחילופין ללמוד כישורים חשובים כמו מיומנויות מחשב. כמו כן, הם מסייעים לקשישים להפיג את הבדידות, משמשים כאוזן קשבת וכמדריכים בתחומי חיים שונים.

 

קידום מדיניות ולובי:  במציאות הפוליטית בישראל לבעלי הון, פוליטיקאים וקבוצות אינטרס יש השפעה רבה על תהליכי קבלת החלטות וקביעת מדיניות בעוד שקבוצות מיעוטים וארגוני שינוי חברתי אינם זוכים לייצוג ולחשיפה הולמים במוקדי קבלת ההחלטות ויכולתם להשפיע פחותה. הסטודנטים נחשפים לאסטרטגיות לשינוי מדיניות כמו לובי, שיתוף ציבור, מאבק ציבורי, שיתוף פעולה ועוד, הם מקבלים כלים לעבודה בזירה הפוליטית לקידום מטרות מגוונות לרבות הכנת קמפיינים וניירות עמדה.

 

יזמות חברתית: המיזם החברתי נועד בראש ובראשונה לגרום לשינוי חברתי, כאשר המטרה החברתית היא המטרה העיקרית. יזמים חברתיים מזהים בעיה חברתית ורואים בה הזדמנות לשינוי, הם לוקחים אחריות אישית על מנת להגשים את חזונם מתוך אמונה אמיתית שניתן לשפר ולהשפיע. קורסים המשלבים יזמות חברתית מכוונים לסטודנטים יצירתיים, חדשניים ולכאלה שמוכנים לקחת סיכונים ולהאמין בדרכם. במסגרת הקורס מקבלים הסטודנטים הנחייה לגיבוש חזון, סקר שוק, בניית תכנית עבודה, גיוס משאבים, שיווק ופרסום היוזמה.

 

פיתוח וחדשנות: חדשנות היא הכרח עבור כל ארגון שרוצה להצליח. במקרים רבים ארגונים רוצים לפתח פתרונות חדשים לצרכים קיימים או ליצור פתרונות לצרכים חדשים, אך אינם יודעים מאיפה להתחיל או לחילופין ניסו ולא הצליחו. בפרויקטים אלה הסגל של אונ' ת"א יחד עם הסטודנטים המוכשרים מביאים את הידע, הכלים המקצועיים והחיבורים למקורות המידע המתקדמים והגורמים שיכולים לקחת את הארגונים צעד אחד קדימה.

 

התמחות והתנסות: הסטודנטים הצעירים של אונ' ת"א משוועים לניסיון תעסוקתי משמעותי ולהשפעה בחברה, אך ישנו האתגר לקבל את ההזדמנות הראשונה לכך. בתכניות התמחות בארגונים חברתיים זוכים הסטודנטים להכיר לעומק מגזר תעסוקתי משמעותי ולצבור ניסיון מקצועי, ואילו הארגונים זוכים לקידום מגוון תחומי הפעילות שלהם כמו לדוגמא פיתוח משאבים, שיווק ותקשורת, מערכות מידע ועוד.

 

שיווק חברתי: השיווק החברתי דומה לשיווק המסחרי, אך שיווק חברתי אינו מכוון להגדיל את הרווחים של הארגון המשווק, אלא, להשפיע על התנהגות של קהלי יעד, במטרה לשפר את רווחתם האישית ושל החברה בכללותה. לדוגמה, ככל שירבו האנשים שממחזרים בקבוקי פלסטיק כך תשתפר איכות הסביבה עבור הציבור בכללותו. סטודנטים שיעסקו בשיווק חברתי יסייעו בהגדרת קהלי היעד, פיתוח קמפיינים ויצירת חומרים שיווקיים באמצעותם יקדמו סוגיות חברתיות מגוונות.

 

 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive