אקדמיה בחזית החברתית

students

אקדמיה בחזית החברתית  

 

האוניברסיטה מובילה בשנים האחרונות מהלכים חסרי תקדים בהיקפם לרתימת משאביה הייחודיים לקידום מטרות חברתיות ולחיזוק חוסנה החברתי של המדינה.

 

במסגרת מתחברים+, תכנית חלוצית הפועלת בהצלחה מזה שמונה שנים, סטודנטים וסטודנטיות לתואר ראשון מכל הפקולטות משתתפים בקורסים אקדמיים המשלבים עשייה חברתית, כחלק מתכנית הלימודים שלהם. התוצאה – עשרות חוקרים ומאות סטודנטים מנתבים את הידע שלהם ואת המיומנויות האקדמיות לטובת החברה במסגרת פרוייקטים לימודיים מיוחדים שמהווים מודל לשותפות בין מגזרית היוצרת מצב של win-win-win : אקדמיה, סטודנטים, מגזר ציבורי וארגוני החברה האזרחית. 

 

התכנית רואה בסטודנטים, הצעירים המבטיחים של ישראל קהל יעד ראשי לפעילות ומשקיעה מאמצים רבים לאפשר להם להתנסות בפרויקטים אקדמיים בהם הם יוכלו ליישם את הידע בשטח באופן מושכל ואחראי. ההשתתפות בקורסים מסייעת לסטודנטים לבנות ולחזק את היכולות שלהם: הסטודנטים מתנסים בעבודת צוות, מתמודדים עם בעיות מורכבות ועם דילמות אמיתיות, זוכים לפעול עם בעלי תפקידים ועם מומחים ומגשרים באופן מונחה בין לימוד תיאורטי לבין אירועים במתרחשים במציאות משתנה.   

 

מהקמת התכנית השתתפו בה למעלה מ-8,000 סטודנטים וסטודנטיות בכל תחומי הלימוד בקמפוס. כ-150 ארגונים שותפים כיום לפרויקטים בתכנית, מהם נהנים בכל שנה כ-10,000 מוטבים מכל שכבות האוכלוסייה. 

 

 

צו השעה

 

מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר והמלחמה המתמשכת חידדו את חשיבותה של מעורבות ויוזמה אזרחית וכן את הצורך בטיפוח מנהיגות אזרחית עתידית בכל התחומים, המתבססת על אחריות ועל חשיבה שיטתית וביקורתית. בשנה זו התאמנו חלק מהפעילות לצרכים שעלו כתוצאה מהמלחמה והמשכנו להשקיע ידע וזמן בהתמודדות עם בעיות חברתיות שהתעצמו לאור המצב הביטחוני וחברתי בישראל. בהמשך מוצגות דוגמאות לפרויקטים נבחרים וכן קישור לפרויקטים נוספים.  

 

לצד החשיבות הרבה בפיתוח וחיזוק היכולות של הסטודנטים, מקבלי ההחלטות של העתיד, אנו מודעים לצרכים של הסטודנטים שלנו, הנושאים על כתפיהם את עתידה, ביטחונה וצביונה של המדינה באומץ ובאחריות. על פי סקר שערך מכון ברוקדיל, למרות האופטימיות של יותר ממחצית מהצעירים בישראל, שמצבם ישתפר בעתיד, כרבע מהצעירים שתכננו להתחיל לימודים אקדמיים לא החלו את שנת הלימודים, עבודתם של 28% מהצעירים הופסקה ו כ 2/3 מהצעירים חווים ירידה באמון שיש להם במוסדות המדינה והממשלה.

 

מעבר לשירותי סיוע ותמיכה הניתנים על ידי הפקולטות ועל ידי הדקאנט להצלחת הסטודנטים, אנחנו מעדכנים את הפרויקטים שיפעלו בשנת הלימודים הקרובה ומקדמים פרויקטים ושותפויות שמתמקדים בצרכים של סטודנטים ושל צעירים בישראל. הפרויקטים, שיפעלו תוך שיתופי פעולה עם ארגונים חברתיים מקומיים וארציים יכוונו לשיפור אקוסיסטם אופטימלי על מנת שהם ימשיכו להיות מנוע הצמיחה החברתי, הכלכלי והלאומי של המדינה. לפרטים המלאים >>

 

אנו מאמינים שהשקעה בעתודות של ישראל, דור הצעירים שנמצא בעשור השלישי לחייו, תשפיע על קהילות נוספות ועל החברה כולה ומזמינים את חברי קהילת האוניברסיטה לפנות אלינו להצטרפות לפעילות במגוון רחב של תחומים באמצעות הקישור הבא>>

 

 

פרוייקטים בהובלת היחידה להשפעה חברתית

 

מבוא להנדסת סביבה

 בהובלת פרופ' הדס ממן שטידל, ברק הלפרן, עדי מגר, עידן כהן, מיכל מייטלס, תכנית מתחברים פלוס

הקורס חושף סטודנטים וסטודנטיות להנדסה לבעיות סביבתיות שונות, כגון זיהום מים, אוויר וקרקע, טיפול בשפכים וסילוק פסולת. החלק המעשי של הקורס רותם אותם לפיתוח פתרונות ברי-קיימא לאתגרים סביבתיים דחופים שהועלו על ידי עיריות, חברות תשתיות וארגונים נוספים. 

בתמונה: אחת מקבוצות הסטודנטים עסקה באתגרי זיהום הקרקע בעוטף עזה, כתוצאה משאריות תחמושת ומרכבים ודלקים שנשרפו במתקפת ה-7 באוקטובר. לקריאה נוספת>>

 

תכן הנדסי: מבוא ושיטות

בהובלת פרופ' יורם רייך ופרופ' רן בכרך, חנן הורביץ, דני ברקו, ד"ר מרדכי ארנסון, דורון צור, אופק דרורי, מיכל מייטלס, תכנית מתחברים פלוס

סטודנטים וסטודנטיות להנדסה מכנית ולהנדסת תעשייה וניהול לומדים שיטות וכלי תכנון ליצירת פתרונות לבעיות מ'העולם האמיתי'. השנה הסטודנטים עבדו עם עיריית תל אביב לפתרון בעיות כגון המחסור בצל בעיר. קבוצה נוספת של סטודנטים עבדה עם 'אתגרים' – עמותה המעצימה אנשים עם מוגבלות באמצעות ספורט אתגרי.

בתמונה: הסטודנטים תכננו פתרונות להפעלת אופניים לאנשים עם מוגבלות, ואף ייצרו אב-טיפוס לדגם שתכננו. לקריאה נוספת>>

 

קורס מקביל למסלול הנדסה ביו-רפואית

בהובלת פרופ' רני גלעד, חנן הורביץ, דני ברקו, מיכל מייטלס, תכנית מתחברים פלוס

הסטודנטים והסטודנטיות עבדו השנה בשיתוף עם בית החולים השיקומי רעות, ועיצבו אביזרים ועזרים רפואיים עבור אנשים עם צורך רפואי או קושי מסוים בהתנהלות יומיומית. בהמשך התהליך הם עבדו עם מרפאות בעיסוק בבית החולים כדי לבחור את החלופה המיטבית להמשך הפיתוח. לקריאה נוספת>>

דוגמאות לאביזרי עזר שפותחו בקורס השנה:

 

רפואה בראייה חברתית

בהובלת פרופ' אורית קרניאלי וד"ר הדס קידר, החוג לחינוך רפואי, לינה צרפתי, תכנית מתחברים פלוס

בקורס זה, סטודנטים וסטודנטיות לרפואה עובדים בקבוצות בהתנסות מעשית בארגונים חברתיים שונים, ולומדים להכיר מקרוב קבוצות אוכלוסיה שפעמים רבות הצרכים הרפואיים הייחודיים שלהן לא זוכים להתייחסות מספקת במערכת הבריאות: מתמודדי נפש, קשישים וניצולי שואה, דרי רחוב, פליטים וחסרי מעמד, ועוד. מלבד התרומה החברתית של ההתנסות המעשית בארגונים, המפגשים מעצבים את תפיסת התפקיד של הסטודנטים כרופאים לעתיד. לקריאה נוספת>>

בתמונה: מעבדה מתגלגלת בבית ספר לילדי פליטים ומהגרים

 

שינוי מדיניות בנושא אלימות נגד נשים

בהובלת ד"ר דניאלה שבאר-שפירא - ביה"ס לעבודה סוציאלית, פרופ' דפנה הקר - החוג למגדר והפקולטה למשפטים, ד"ר גילי עופר-ביאלר - הפקולטה לרפואה, עינת מיטל, נאורה לוי שי תכנית מתחברים פלוס 

במסגרת הקורס "אלימות נגד נשים במשפחה" סטודנטים וסטודנטיות לעבודה סוציאלית, משפטים ורפואה לקחו השנה חלק בפרויקט משותף עם ארגון ויצו, שכלל מחקר לגבי חווית המוגנות של נשים היוצאות ממרכזים לנפגעות אלימות. 
לאחר פרידה מבן זוג אלים, נשים מוצאות עצמן ניצבות כמעט לבדן אל מול הגורם האלים, והיעדר תחושת מוגנות היא מכשול משמעותי בתהליך השיקום שלהן ובמסען לעבר עצמאות כלכלית ואישית. לאור זאת, המחקר כלל סקירה תיאורטית וכן ראיונות עם נשים יוצאות מקלטים לנפגעות אלימות, ועל בסיסו הסטודנטים כתבו מסמך המלצות, שנועד לשמש כבסיס לשינוי מדיניות בקרב הרשויות וכן לסייע לייצר תכניות המשך לסיוע. לקריאה נוספת>>

 

ילדים ובעלי חיים

בהובלת ד"ר טל קוגמן, יפית בר-און, מיכל מייטלס 

הקורס "ילדים ובעלי חיים: סוגיות ערכיות חברתיות וחינוכיות" מאתגר תמיד בשל החיבור בין התיאורטי לבין המעשי, ובשל כך שהוא מציף תמיד דילמות של יחסי אדם-חיה. הוא מאתגר תמיד, ובשנה זו היה מאתגר במיוחד: הסמסטר התחיל באיחור רב, ובחלק מן המסגרות חסרו אנשי צוות ולא הייתה פניות מספיקה לסטודנטים.ות. חלק מן הסטודנטיות.ים היה במילואים, והבעות של מתח וחרדה עלו בשיעורים תדיר. דיון ברווחה של בעלי חיים, כשסבל של בני אדם סביבנו רב כל כך – עורר קושי, ולא ידענו אם נצליח לגייס קשב לכך. באופן מפתיע ובניגוד לכל התחושות הללו, הקורס היה מוצלח, ואפילו מוצלח במיוחד. התוצרים היו מרשימים, מרגשים ויצירתיים. ניכר שהתלמידות.ים עבדו עם הראש והלב גם יחד. ייתכן כי העיסוק בקשר עם בעלי חיים שימש עבורן.ם אתנחתא מן הכאוס שמסביב, הסחה מן המצב. ואולי, היכולת לפעולה לטובת רווחת בעלי חיים, והפעולה עם או למען ילדים – אפשרה להן.ם לחוות נתינה ולהשפיע טוב, ועוררה אצלן.ם תיקווה. נראה כי הדיון האינטלקטואלי בקשר של ילדים עם בעלי חיים – המצוי והרצוי – והמגע הממשי של הסטודנטיות.ים עם ילדים ועם בעלי חיים במסגרות המעשיות, היו בעלי אפקט מרפא ומעצים.
 

מי מפחד ממחלות נפש

בהובלת ד"ר דורית רדליך עמירב, דיאנה מורשוק, נאורה לוי שי

קורס ייחודי שמטרתו לקבל הצצה אל עולם בריאות הנפש, באמצעות למידה והיכרות אישית ומשמעותית עם מתמודדי נפש, ובכך להפחית את התפיסות המוקדמות הקיימות על התמודדות עם מחלה נפשית.
מחצית ממשתתפי הקורס הם סטודנטים מפקולטות שונות ומחציתם מתמודדי נפש מתכנית "עמיתים". אחת הדינמיקות המשמעותיות בקורס הייתה שככל שההיכרות העמיקה חלק מהסטודנטים שתפו בקבוצה כי גם הם מתמודדים, כאשר חלק מהמשתתפים שהגיעו כ"מתמודדים" הם בין היתר סטודנטים. גילוי זה מתחבר להבנה כי ניתן לחיות חיים שלמים ומלאים לצד המחלה.
 
במהלך הסמסטר הסטודנטים נחשפים גם לתכנים הקשורים בפסיכיאטריה, החלמה, סטיגמה ושינוי עמדות, ומתנסים בפרויקטים מעשיים שהם עצמם מובילים שמטרתם שינוי עמדות. כל קבוצה מנסחת את המסר שחשוב לה להעביר על סמך הניסיון האישי עם ההתמודדות הנפשית והסטיגמה, ובדרכים יצירתיות עובדים ביחד, סטודנטים ומתמודדים על פרויקט ותוצר שישפיע על הקהל הרחב.

ההשתתפות בקורס מחדדת כי נושא בריאות הנפש רלוונטי לכולנו, בייחוד בימים מורכבים אלה. ובמפגשים בשיעור נוצרה אוירה פתוחה ומקבלת, בה אנשים הרגישו בטוחים לשתף בהתמודדיות. הפרויקטים, שמנכיחים את נושא בריאות הנפש במרחב הציבורי, מסייעים למתמודדים לא להרגיש לבד, להתבייש פחות. בנוסף הפרויקטים מכוונים לייצר שינוי תודעתי של הסביבה את המתמודדים.

בתמונה: פאנל בנושא סיוע ושילוב מתמודדי נפש באקדמיה

 

אוניברסיטה בעם קמפוס פתוח לכולם

בהשתתפות הפקולטה לניהול, הפקולטה לרפואה, הפקולטה למשפטים, בית הספר לפסיכולוגיה, אוניברסיטה לנוער והנציבות לשיוון, קהילה ומגדר, ניהול התכנית רומי לוי בתכנית מתחברים בשיתוף עם אורטל זריהן ניירוז בדארנה 

תכנית "אוניברסיטה בעם – קמפוס לכולם" - תכנית דגל לימודית-חברתית המעניקה חוויית למידה משנת חיים  למאות אנשים ולנשים ללא השכלה אקדמית עם תת ייצוג בקמפוס שהומלצו על ידי מנהל לשירותים חברתיים ועל ידי ארגוני תמיכה ורווחה.
במסגרת התכנית, סטודנטים ומרצים מן השורה הראשונה מנגישים ידע חיוני ושימושי בתחומים הנלמדים באוניברסיטה באופן המותאם לאופני הלמידה ולצרכים של המשתתפים. לקריאה נוספת>>

בתמונה: טקס סיום מרגש למשתתפי התוכנית

 

חושבות הנדסה

שיתוף פעולה עם הפקולטה להנדסה, קרן ברודקום והזוג אריאלי ושלמה מרקל בהובלת רומי לוי ולינוי כהן 

הפרויקט "חושבות הנדסה" נועד לטפח סקרנות מדעית ותחושת מסוגלות אקדמית בקרב ילדות ונערות מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל, באמצעות מפגשים המועברים על-ידי סטודנטיות להנדסה. הקורס כולל מפגשי למידה חווייתיים בבתי הספר ובקמפוס האוניברסיטה,  בהן התלמידות מתנסות בעבודה על פרויקט מעשי ומבקרות במעבדות בקמפוס. לקריאה נוספת>>

בתמונה: תלמידות מבית ספר בבת ים מציגות את התעודות שקיבלו במפגש הסיכום באוניברסיטה

 

מוזמנים ומוזמנות ליצור קשר עם צוות היחידה tauimpact@tauex.tau.ac.il

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>