תכנון עם קהילות: עבר, הווה, עתיד

פקולטה/ביה"ס: 
לא פעיל בשנה זו
נקודות זכות: 
4
משך הקורס: 
סמס' א'
מספר קורס: 
0349-4851-01
מרצה : 
פרופ' טובי פנסטר
נושא הקורס: 
צדק חברתי וכלכלי
דמוקרטיה
שקיפות
אזרחות
אי-שיוויון
הדרה חברתית
מגזר שלישי
סוג פעילות חברתית: 
רב שיח ודיאלוג
שינוי חברתי
כתיבה ומידע
תכנון ואסטרטגיה
יום לימודים: 
ב'
שעות הקורס: 
12:00-16:00
מיקום פעילות החברתית: 
תל-אביב
תיאור הקורס: 

בעשורים האחרונים גוברת ההכרה בקרב אדריכלים, גיאוגרפים ומתכננים מקצועיים, ארגוני החברה האזרחית ואזרחים מן השורה בצורך במעורבות גבוהה יותר של קהילות בתהליכי תכנון המתייחסים לסביבת חייהם, זאת עקב האינטנסיביות הגוברת והולכת של פרויקטים של פיתוח והתחדשות עירונית המשפיעים על רקמות עירוניות קיימות. במיוחד נכון הדבר בפרויקטים של התחדשות עירונית באזורים עירוניים קונפליקטואלים. במקביל מתפתח בשנים האחרונות גוף תיאורטי ומתודולוגי בתחום של עבודה עם קהילות אשר מבקש לתת מענה לצרכים התכנוניים המקצועיים ולקולות העולים מן השטח.
בשנים האחרונות אנחנו מפתחים במעבדה לתכנון, סביבה וקהילה מתודות פעולה לעבודה עם תושבים וקהילות מתוך התייחסות לתכנון ולהתחדשות עירונית כאל פלטפורמות להשגת שינויים אסטרטגיים של מבני הכוח והסדר החברתיים הקיימים. הקורס הינו חלק מעבודת המחקר והעבודה היישומית הנעשית במעבדה.
בקורס נלמד לעומק את התיאוריות השונות בתחום התכנון אשר עוסקות ביחסי מתכנן – קהילה. כמו כן נבחן את המתודולוגיות שפותחו בשנים האחרונות באשר לדרכים ולאופנים בהם אפשר לעבוד עם קהילות. נתמקד במתודולוגיות שפיתחנו בשנים האחרונות לעבודה מעמיקה עם יחידים וקהילות.

 

מטרות הקורס:
1. לבחון את ההתפתחות התיאורטית התכנונית מבחינת מעורבות של קהילות בתהליך התכנון
2. להציג את המתודולוגיות השונות שבעזרתן נעשה תהליך זה בפועל
3. ליישם את התיאוריות והמתודולוגיות בעבודת שטח בצוותי עבודה.

הפעילות המעשית: בשנת תשע"ז התמקדה עבודת השטח בקורס בשכונת עג'מי ביפו, שכונה שעברה תהליכים מסיביים של התחדשות עירונית בעשור האחרון אשר מלבד הפיתוח הפיסי של השכונה יש לו השלכות רבות על השינויים במרקם האנושי, תרבותי ואתני לאומי.

**הרישום דרך הבידינג
 

סטטוס: 
הרשמה דרך הבידינג
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>